توضیحات :
مقاله ایران خودرو
این مقاله با فرمت wordو آماده پرینت می باشد
فهرست:
صنعت اتومبیل سازی
تاریخچه مختصر
شرکت ایران خودرو( ایران ناسیونال )
محصولات شرکت ایران خودرو
شرکت ایران خودرو
تاریخچه کارخانه
داستان ظهور و توسعة ایران ناسیونال و پیکان در ایران
از دوچرخه سواری تا خودروسازی
احمد خیامی در مسیر خودرو سازی
نخستین ابتکار ها
اول کارگران، بعد خانواده
در به در دنبال یک اتوموبیل ایده آل
چرا ایران ناسینال، چرا پیکان
محصولات ایران خودرو
عملکردایران خودرو در آبانماه/محقق شدن ٩٣ درصد از برنامه تولید
شرکت امداد خودرو ایران
افزایش 12 درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو
ایران خودرو، بنز میسازد!
برنامه تولید 650 هزار دستگاه خودروسواری در سال جاری
ایران خودرو امسال ۲۰۰دستگاه تاکسی فرسوده را از رده خارجکرده است
پاسخ منطقی به ابهامات بازار خودرو و تحلیل افزایش قیمتها
*اعلام پیش فروش پژو 206
ماجرای پارکینکهای مملو از خودرو
افزایش قیمت 2 میلیون تومانی وانت پیکان
طرح بازدید زمستانی خودروهای استانهای شمالی کشور اجرا می شود
تعدادی ازنمایندگی های خاطی ایران خودرو لغو امتیاز شدند
پژوهشکده توسعه تکنولوژی و شرکتایران خودرو تفاهم نامه همکاری امضاء کردند
پیشبینیدرآمد هر سهم ایران خودرو اعلام شد
مدیرعامل ایران خودرو خبر داد: 6 محصول جدید به بازار عرضه می شود
مدیرعاملایران خودرو: 50درصد تولید ایران خودرو صادر خواهد شد
با تولید موتور پایه گاز سوز ایران به جمع خودروسازان برتر تجاری پیوست
سرمایه ایران خودرو به 800 میلیارد تومان میرسد
ظرفیت تولید خودروی روا در ایران خودرو ۴۰۰ دستگاه در روز است
سهم شرکتهای خودروساز در تولید انواع خودرو
تصاویری از ماشینهای ساخت ایران خودرو
صنعت اتومبیل سازی
از بعد از انقلاب ایران صنایع اتومبیل سازی پیشرفت مهمی نکرده اند و همان اتومبیلهای گذشته و بعضی از اتومبیلهای جدید اروپایی مانند پژو و کیا را مونتاژ کرده اند؛ تا چند سال پیش که کارخانجات اتومبیل سازی شروع به طراحی اتومبیلهای جدید کرده اند.
تاریخچه مختصر
اولین ماشین وارد شده به ایران فورد بود که بوسیله مظفرالدین شاه قاجار از کشور بلژیک خریداری شده بود. این ماشین که در موقع حرکت دود زیادی از خود میکرد توسط مردم به ماشین دودی یا ارابه دودی تغییر نام داده شد. با شروع شهرسازی بصورت مدرن در سال 1300، واردات ماشین به ایران افزایش یافت. بیشترین اتومبیلها در آن سالها از کشورهای آمریکا و انگلستان به ایران وارد می شد. اولین کارخانه اتومبیل سازی در ایران شرکت سهامی ایران ناسیونال بود که به تولید ماشینهای پیکان، با مجوز از شرکت تالبوت انگلستان، اولین تولیدات خود را در سال 1346 روانه بازار کرد. بعداً شرکت ایران ناسیونال به تولید وانت، مینی بوس و اتوبوس دست زد.
در همین سال دو مدل از ماشینهای آمریکایی بنام " آریا " و " شاهین " توسط کارخانه پارس خودرو روانه بازار شد؛ و یکسال بعد در سال 1347 یک مدل از ماشین فرانسوی سیتروئن بنام " ژیان " توسط شرکت سایپا به بازار عرضه شد.
در سال 1351، شرکت پارس خودرو نام خود را به شرکت " جنرال موتورز ایران " تغییر داد و شروع به ساخت دو مدل از ماشینهای شرولت ( اپل ) 2500cc، 2800ccو همینطور سه مدل دیگر با مجوز از کارخانه آمریکایی جنرال موتورز بنام: بیوک، کادیلاک، شولت نوا. تولیدات این ماشینها تا سال 1360 ادامه داشت. تولید ماشینهای ژیان که متعلق به کارخانه سایپا بود در سال 1359 متوقف شد. ولی تولید ماشینهای رنو 5 که در سال 1354 آغاز شده بود ادامه یافت.
شرکت ایران خودرو( ایران ناسیونال ):
کلیه مطالب این قسمت و مشخصات محصولات ایران خودرو برگرفته شده ازسایت ایران خودرو می باشد. رشرکت ایران خودرو ( سهامی عام ) در سال 1341 باهدف تأسیس و اداره ی کارخانجات به منظور تولید و تهیه ی انواع خودرو ، قطعات مربوطبه آنها ، فروش و صدور محصولات و ... توسط آقایان حاج علی اکبر خیامی ، محمودخیامی ،احمد خیامی ، خانم مرضیه خیامی و خانم زهرا سید ی رشتی در خیابان اکباتانتهران تأسیس شد . و اینک با گذشت بیش از 35 سال از زمان تأسیس آن همچنان در زمینه یطراحی و تولید خودروهای سواری ، اتوبوس و مینی بوس به عنوان بزرگترین تولید کننده یخودرو در کشور ، در راستای تأمین نیاز های جامعه ، ورود به بازارهای جهانی ، تعمیقساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقق اهداف عالیه ی نظام جمهوری اسلامی ایران بهفعالیت خود ادامه می دهد. رشرکت ایران خودروبزرگترین شرکت خودرو سازی کشور می باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد تولید خودروداخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است . سرمایه ی شرکت ایران خودرو درپایان سال مالی 1380 ،1,603,125,000,000 ریال (تقسیم شده به 1603125000 سهم 1000ریالی ) بوده است . شرکت ایران خودرو با تولید 111111 دستگاه خودرو سواری و وانت درسال 1376 رکورد تولید سی ساله ی خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد به میزان قابلتوجهی کمیت و کیفیت محصولات خود را افزایش دهد.همچنین در راستای نظام استاندارد ایزو 9000 ، موفق بهدریافت گواهینامه ی ایزو 9001 از مؤسسه یRWTUV آلمان شد.
محصولات شرکت ایران خودرو
ماشینهای سواری:
پارس، پیکان 1600، پیکان وانت، پژو 206، پژو 405، پژو آر-دی، پژو استیشن، سمند
مینی بوس:
آمبولانس، مینی بوس کروز، مینی بوس 508، مینی بوس ون ام-بی-140
کامیون:
814، 1924، 2635، اکتروس، 2624، 608-808، 609-809، ال-پی 612
اتوبوس:
اتوبوس فرودگاهی، اتوبوس بین شهری، سی 457، اوو 355، اوو 457 III، نئوپلن دوطبقه، سوپر هایدک
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوقالعاده ایران خودرو در 24 آذر، سرمایه این شرکت از 500 میلیارد تومان به 630 تومان افزایش یافت که این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران (سهام حق تقدم) اعمال شده است. این در حالی است که افزایش سرمایه شرکت از 600 به 800 میلیارد تومان از محل سود تقسیم نشده سنوات آتی (سود انباشته) در اختیار هیات مدیره قرار گرفته است.
شرکت ایران خودرو
ایران خودروکه در قبل از به قدرت رسیدن نظام جمهوری اسلامیدر ایرانبه آن ایران ناسیونال گفته میشد، مهمترین شرکت خودروسازی ایرانی است انواع خودروهای سبک و سنگین را با همکاری شرکای خارجی یا به تنهایی تولید میکند.
تاریخچه کارخانه
شرکت ایران خودرودر سال ۱۳۴۱ توسط محمود خیامیبا هدف تأسیس و اداره ی کارخانجات به منظور تولید و تهیه ی انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها ، فروش و صدور محصولات و ... در خیابان اکباتان تهرانتأسیس شد .
شرکت ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی ایران می باشد که به طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص داده است.متاسفانه امروزه به دلیل آتش سوزی در محصولات ایران خودرو و عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب شرایط این خودرو ساز در صورت ایجاد بازار رقابت آزاد، بسیار پیچیده خواهد بود.
داستان ظهور و توسعة ایران ناسیونال و پیکان در ایران
برای نشان دادن وضع صنعت و اقتصاد کشور در آن سالها بد نیست مروری بکنیم به بزرگترین واحد صنعتی بخش خصوصی به نام ایران ناسیونال که سازندة اتومبیل های سواری پیکان و اتوبوس و کامیون بود.
این کارخانه طی 35 سالی که از افتتاح آن می گذرد با وجود تغییر مدیریت( از بخش خصوص به بخش دولتی) و تغییر نام( از ایران ناسیونال به ایران خودرو ) و با آن که طی این سالهای طولانی از نظر تکنولوژی از رقیبان داخلی و خارجی خود عقب مانده معهذا موقعیت خودش را به عنوان بزرگترین کارخانه خودروسازی ایران و بیستمین کارخانه ی اتومبیل سازی جهان و اتومبیلی که بیش از سایر رقیبان خود خریدار و علاقمند و بازار سیاه دارد همچنان حفظ کرده است.
در چنین شرایطی بد نیست ببینیم این کارخانه در چه شرایطی به وجود آمد، به وسیلة چه کسانی ساخته شد و چگونه به چنین موفقیتی دست پیداکرد.
در روز شنبه 24 اردیبهشت 1346 کارخانه اتومبیل سازی ایران در حضور شاه و شهبانو و عده ای از رجال مهم سیاسی و اقتصادی کشور افتتاح شد و احمد خیامی مؤسس و سهامدار بزرگ کارخانه گزارش مربوط به تولید پیکان و برنامه های آینده را به اطّلاع حاضران رساند. به موجب این گزارش کارخانة ایران ناسیونال با سرمایه ای در حدود چهل میلیون تومان به صورت زمین، اعتبار بانکی و ماشین آلات نو وکهنه تأسیس شد در حالی که فقط قادر بود روزانه ده دستگاه اتومبیل سواری و هفت دستگاه اتوبوس و کامیون مونتاژ کند.
- ۹۴/۱۰/۱۳