توضیحات :
شیمی عمومی
دید کلی
فنون عملی
کیمیاگری
فلوژیستون
شیمی آلی
شیمی معدنی
نگاه کلی
ساختارهای مواد معدنی
انواع واکنشهای مواد معدنی
رابطه شیمی آلی و شیمی معدنی
رابطه شیمی فیزیک و شیمی معدنی
شیمی تجزیه
دید کلی
شیمی فیزیک
ترمودینامیک شیمیایی
تعیین سمت و سوی واکنش
ارتباط شیمی فیزیک با سایر علوم
کاربردهای شیمی فیزیک
دید کلی
شیمی را میتوان به صورت علمی که با توصیف ویژگیها ، ترکیب وتبدیلاتمادهسروکار دارد،تعریف کرد. اما این تعریف ، نارساست. این تعریف ، بیانگر روح شیمی نیست. شیمی همچوندیگر علوم ، سازمانی زنده و در حال رشد است، نه انبارهای از اطلاعات. علم ، خاصیتتکوین خودبخود دارد. ماهیت هر مفهوم تازه آن ، خود محرک مشاهده و آزمایشی جدید استکه به بهبود بیش از پیش آن مفهوم و سرانجام به توسعه دیگر مفاهیممیانجامد.
از آنجا که زمینههای علمی همپوشانی دارند، مرز متمایزی میانآنها نمیتوان یافت و در نتیجه مفاهیم و روشهای علمی کاربرد همگانی پیدا میکنند. در پرتو این گونه رشد علمی ، دیگر تعجبی ندارد که یک پژوهش علمی معیقلمرو شیمی مفهومی متعارف
علم شیمی با ترکیب و ساختار مواد و نیروهایی کهاین ساختارها را بر پا نگه داشته است، سروکار دارد. خواص فیزیکی مواد از این رومورد مطالعه قرار میگیرند که سرنخی از مشخصات ساختاری آنها را بدست میدهند و بهعنوان مبنایی برای تعیین هویت و طبقهبندی بکار میروند و کاربردهای ممکن هر مادهبخصوص را مشخص میکنند. اماواکنشهایشیمیایی ، کانون علم شیمی هستند. توجه علم شیمی به هر گوشه قابل تصوری از اینتغییر و تبدیلها کشیده میشود و شامل ملاحظاتی است از این قبیل:
شرح تفصیلی درباره چگونگی واکنشهای و سرعت پیشرفت آنها
شرایط لازم برای فراهم کردن تغییرات مطلوب و جلوگیری از تغییراتنامطلوب
تغییرات انرژی که با واکنشهای شیمیایی همراه است.
سنتز موادیکه در طبیعت صورتمیگیرد.
سنتز موادی که مشابه طبیعی ندارند.
روابط کمّی جرمی بین مواد در تغییرات شیمیایی.
ن ، بارها ازمرزهای مصنوعپیدایش شیمی جدید
شیمی جدید که در اواخر سده هیجدهم ظاهر شده است، طی صدهاسال ، توسعه یافته است. داستان توسعه شیمی را تقریبا به پنج دوره میتوان تقسیمکرد:
فنون عملی
این فنون تا 600 سال قبل از میلاد مسیح رایج بوده است. تولیدفلزاز کانهها ، سفالگری ،تخمیر، پخت و پز، تهیه رنگ و دارو فنونی باستانی است. شواهد باستان شناسی ثابت میکند که ساکنانمصر باستان و بینالنهرین در این حرفهها مهارت داشتهاند. ولی چگونه و چه وقت اینحرفهها برای نخستین بار پیدا شدهاند، معلوم نیست.
در این دوره ، فنونمذکور که در واقع فرایندهای شیمیایی هستند، توسعه بسیار یافتهاند. اما این توسعه وپیشرفت ، تجربی بوده است، بدین معنی که مبنای آن تنها تجربه عملی بوده، بدون آنکهتکیه گاهی بر اصول شیمیایی داشته باشد. فلزکاران مصری میدانستند که چگونه از گرمکردن کانهمالاشیتبا زغال ،مسبدست آورند، ولی نمیدانستند ودر صدد دانستن آن هم نبودند که چرا این فرایند موثر واقع میشود و آنچه در آتش صورتمیگیرد، واقعا چیست؟
نظریههای یونانی
این نظریهها از 600 تا 300 سال قبل از میلاد عنوانشدند. جنبه فلسفی یا جنبه نظری شیمی حدود 600 سال قبل از میلاد در یونان باستانآغاز شد. اساس علم یونانی ، جستجوی اصولی بود که از طریق آن ادراکی از طبیعت حاصلشود. دو نظریه یونانی در سدههای واپسین اهمیت فراوان یافت:
این مفهوم که تمام مواد موجود در زمین ، ترکیبی از چهار عنصر(خاک،باد،آتشوآب) است، بهنسبتهای گوناگون ، از اندیشههای فیلسوفان یونانی این دوره نشات یافته است.
این نظریه که ماده از آحاد مجزا و جدا از همی به ناماتم ترکیب یافتهاست، بوسیلهلوسیپوسپیشنهاد شد ودموکرتیسآن را در سده پنجم ق.م. توسعه داد.
نظریهافلاطون این بود که اتمهای یک عنصر از لحاظ شکل با اتمهایعنصر دیگر تفاوت دارد. علاوه بر این ، او باور داشت که اتمهای یک عنصر میتوانند با تغییر شکل به اتمهاییاز نوع دیگر تغییر یابند یا استحاله پیدا کنند. مفهوماستحالهدرنظریههایارسطو نیز منعکساست.
- ۹۴/۱۰/۱۹