توضیحات :
آشنایی با بخش تدارکات سازمانها
این مقاله با فرمت wordو آماده پرینت می باشد
فهرست:
مقدمه
نقش اینترنت در تغییر شکل سازمان تدارکات
سازمان تدارکات
وظیفههایاستراتژیک در مقابل وظیفههای معاملهای
تدارکات مستقیم در مقابلغیرمستقیم
سطح استراتژیک ومعاملاتی فعالیتهای تدارکات
تمرکز سنتی تدارکات تولیدگرا برعملیات
نکات تمرکزیمدیریت
آثار اینترنت و تکنولوژیهایوب
همگرایی بین تدارکات مستقیمو غیرمستقیم
همگرایی بین وظایفعملیاتی و وظایف استراتژیک
تدارکات و کنترل موجودی
شرح و ظایف امور تدارکات و قراردادها
خلاصه
مقدمه
بهرهوری یکی از دیرپاترین مفاهیم در محاسبه هزینههای تعداد بر نیروی کار یک کارخانه است. همچنان که رقابت جهانیتر میشود؛ نوآوری و خلاقیت نیز از سطح بنگاه - بنگاه به سطح زنجیره تأمین - زنجیره تأمین جابجا میشود. افزایش مزیت رقابتی تنها در صورتی حاصل میشود که تمامی بازیگران زنجیره تأمین کاملاً با یکدیگر هماهنگ باشند. مدیریت زنجیره تأمین (SCM) در برگیرنده تمامی برنامهریزیها و مدیریت فعالیتهایی است که در تدارک, تأمین, تبدیل و هماهنگیهای لجستیکی می باشد. از این منظر, مدیریت زنجیره تأمین شامل همکاری و هماهنگی با شرکای زنجیره نیز -که میتوانند تأمینکنندگان, واسطهها, ارائهدهندگان خدمات شخص ثالث و مشتریان باشند- خواهد بود. در واقع مدیریت زنجیره تأمین, وظیفه یکپارچهسازی عرضه و تقاضا را در داخل و میان شرکتها را بر عهده دارد. مدیریت لجستیک بخشی از SCMکه وظیفه اصلی آن برنامه ریزی, اجرا وکنترل جریان مستقیم و معکوس مواد , کالاها و اطلاعات مرتبط و ذخیره سازی آنها به گونه ای کارا و اثر بخش میان نقطه مبدأ و نقطه مصرف به منظور برآوردن الزامات مشتری می باشد. فعالیتهای مدیریت لجستیک نوعاً شامل مدیریت حمل و نقل ورودی و خروجی , مدیریت ناوگان حمل , انبارداری , جابجایی مواد و کالا اجرای سفارش , طراحی شبکه لجستیک مدیریت موجودی برنامه ریزی عرضه و تقاضا و مدیریت اشخاص ثالث تأمین کننده خدمات لجستیک است.عملکرد لجستیک تا حدودی شامل تدارک وخرید, برنامهریزی و زمانبندیتولید, مونتاژ وبسته بندی و خدمات به مشتریان می شود.لجستیک در تمامی سطوح برنامه ریزی و اجرا حضور فعال دارد: چه استراتژیک , چه عملیاتی و چه تاکتیکی. مدیریت لجستیک یک عملیات یکپارچه ساز است که تمامی فعالیتهای لجستیکی را با هم هماهنگ ساخته و بهینه مینماید. بدیهیاست که تحت این مدیریت فعایتهای لجستیک می باید به هماهنگی و یکپارچگی با سایرفعالیتها اعم از بازاریابی , فروش , ساخت وتولید , مالی و فناوری اطلاعات دست یابند.
نقش اینترنت در تغییر شکل سازمان تدارکات
سازمان تدارکات شرکتها بهطور سنتی به دو بعدجدا شده است. از یکطرف، بر تدارکات مستقیم یا تولیدگرا تاکید شده و با آننسبت به تدارکات غیرمستقیم یا غیرتولیدگرا برخورد متفاوتی شده است.
ازطرف دیگر، وظایف استراتژیک یا منبعگرا از فعالیتهای عملیاتی یا معاملهگرامتمایز شدهاند. این جدایی از نظر سازمانی و همچنین در ارتباط بااستفاده ازتکنولوژی اطلاعات(IT) نشان داده میشود.
چند سالی است که از تکنولوژیاطلاعات در تدارکات استفاده میشود، بویژه خودکارکردن وظایف عادی برایحصول اطمینان از فرآیندهای تولیدی روان و یکدست. به سایر حوزهها توجهکمتری صورت گرفته که منجر به ناکاراییهای عمده مانند فرآیندهای غیر شفافو پیچیده تایید مدیریت برای خریدهای غیراستراتژیک گردیده است.
کاربردهای نوآورانهیIT ، مبتنی برتکنولوژیهایWWW که در سالهای اخیر ظاهر شدهاند میتوانند از وظایف تدارکاتدر راههای جدید پشتیبانی کنند و احتمالاً بیشتر فرآیند را پوشش خواهند داد. مافکر میکنیم که چنین کاربردهایی درواقع ساختار سازمانی تدارکات را متحولخواهد ساخت. همین که شرکتها شروع به شناخت فرصتهای جدید کنند و در عین حالخود را تطبیق دهند، احتمال تغییرات قابل توجهی در ساختارهای سازمانی وزنجیره تدارک حاصل خواهد شد، بویژه درباره روابط بین حوزههایی که مدتهایطولانی جداگانه به آنها پرداخته میشد.
این مقاله بهترتیبی کهمیآید سازماندهی شده است. ما ابتدا چهار حوزهی مختلف فعالیتهای تدارک راکه میتوان در اکثر سازمانها شناسایی کرد فهرست میکنیم. پس از مرور کلیکاربردهای تدارک - الکترونیک(E-PROCUREMENT) ، ما تز خود در مورد حوزههایجدای قبلی سازمان تدارکات که در بستر بهرهبرداری از چنین تکنولوژیهایییکپارچه خواهند شد را مورد بحث قرار میدهیم.
مشاهدات ما مبتنی بر مصاحبهها و تعامل مستمرپژوهشگران مرکز فیشر با تعداد زیادی از شرکتها در یک دوره چندساله (بویژه پساز سال 1998)، و منابع ادبیات تحقیق در دسترس بود.
- ۹۴/۱۰/۱۷