توضیحات :
ارزیابی کارکنان اموزش و پرورش
فهرست مطالب:
چکیده مبحث:
تأثیرات ارزیابی عملکرد کارکنان:
عوامل مؤثر بر ارزیابی:
شاخص های ارزیابی
مراحل ارزیابی:
آموزش و تربیت کارکنان:
تعیین مسیر شغلی
حقوق و مزایا
شناخت استعدادهای بالقوه کارکنان
عوامل مؤثر بر ارزیابی
شاخص های ارزیابی
مراحل ارزیابی
چکیده مبحث:
تأثیرات ارزیابی عملکرد کارکنان:
ارزیابی عملکرد کارکنان سبب می شود که نیازهای آموزشی شناخته شده و در جهت آموزش و تربیت کارکنان گام برداشته شود. همچنین به دلیل اینکه عملکرد کارمند در بردارنده توانائی های بالفعل و بالقوه و همچنین ضعف و قوت اویت، در نتیجه، ارزیابی عملکرد سبب تعیین مسیر شغلی فرد می شود. به علاوه با ارزیابی چگونگی عملکرد کارکنان می توان کارکنان برجسته و قوی را تعیین کرده و به حقوق و دستمزد آنها تحت عنوان پاداش افزود، تا این عمل باعث تشویق کارکنان گردد. (همچنین می توان از سایر نمونه های پاداش استفاده کرد)
با استفاده از ارزیابی عملکرد می توان استعدادهای بالقوه افراد را شناسایی و بر این اساس آنها را در مشاغل مرتبط با این استعدادها به کار گماشت. اما نباید مهارتهای فنی را به عنوان ضابطه ای اصلی، برای ارتقاء فراموش کرد. از این رو می توان نتیجه گرفت که ارزیابی عملکرد می تواند ابزار بسیار مفیدی در دست مدیریت باشد.
عوامل مؤثر بر ارزیابی:
1- عوامل برون سازمانی: از جمله این عوامل قوانین و مقرراتی است که دولت و سایر مراجع ذی صلاح وضع می کنند. و بر طبق این قوانین مسئولان سازمان باید برای ارزیابی کارکنان روش هایی را طراحی کنند که در این میان نه تنها حق و حقوق مسی ضایع شود بلکه مزایایی چون افزایش حقوق یا ترفیع نیز به طور عادلانه میان کارکنان شایسته توزیع گردد. اتحادیه ها نیز معتقدند که تصمیم گیری درباره ارتقاء ، افزایش پرداخت یا اعظای هرگونه پاداش دیگری به کارکنان باید بر اساس ارشدیت (سنوات خدمت) باشد، نه ارزیابی عملکرد.
2- عوامل درون سازمانی: جو سازمان به عنوان یک عامل درون سازمانی می تواند در عملکرد کارکنان تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد.
شاخص های ارزیابی
مشاغل مختلف و متنوع هر یک ویژگی های خاص خود را دارند، به همین دلیل نمی توان شاخصهایی را تعیین کرد که عمومیت داشته باشند از آنها برای ارزیابی عملکرد استفاده کرد ولی به طور کلی این شاخص ها باید خصوصیات زیر را داشته باشند:
1- بتوان به آنها اعتماد کرد.
2- تفاوتهایی که از نظر عملکرد میان کارکنان وجود دارد، تشخیص داده، آنها را از یکدیگر مجزا نماید.
3- متصدی شغل، قدرت تأثیرگذاری به آن را داشته باشد.
4- برای کسانی که به وسیله ی آن ارزیابی می شوند، قابل قبول باشند.
5- سیستم ارزیابی عملکرد هنگامی می تواند مؤثر باشد که از شاخص های واقعی که ارتباط مستقیم با شغل دارند، استفاده شود.
مراحل ارزیابی:
1- هدف از ارزیابی عملکرد معین شود.
2- با توجه به استانداردهای وضع شده، به فرد تفهیم می شود که چه باید بکند و چه انتظاری از او می رود.
3- عملکرد واقعی فرد در ضغل اندازه گیری می شود.
4- عملکرد واقعی فرد با استانداردهای عملکرد مقایسه می شود.
5- نتایج حاصل از این مقایسه با فرد در میان گذارده می شود و در صورت لزوم، اقدامات اصلاحی به عمل می آید.
.
.
.
.
جهت ادامه مطالعه لطفا آن را خریداری نمایید...
- ۹۴/۱۰/۱۳