حسابداری حقوق و دستمزد
حسابداری حقوق و دستمزد
1
مقدمه
1
اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد کدامند
1
وظیفه دایره کارگزینی چیست
2
وظیفه دایره ثبت ورود و خروج پرسنل چیست
2
وظیفه دایره حسابداری حقوق و دستمزد چیست
2
قرارداد کارو شرایطاساسی انعقاد کار چگونه است
3
منظور از مزایای مستمر و غیر مستمر چیست
4
مدت کار
4
اضافه کاری چیست و چه شرایطی دارد
4
حقوق:
5
اضافات حقوق یا حقوق متعلقه عبارتند از:
5
کسورات، عبارتند از:
5
اضافه کار:
5
محاسبه نرخ یک ساعت اضافه کار:
5
حسابداری حقوق و دستمزد:
6
اهمیت سیستم:
6
حقوق و مزایای کارکنان
7
محاسبه حقوق و مزایا
8
کسورات حقوق و مزایا
8
حق بیمه
8
مالیات
9
سایر کسورات
9
مبلغ قابل پرداخت به کارکنان
9
لیست حقوق و دستمزد
10
کنترلهای داخلی حسابداری حقوق و دستمزد
13
مراحل پرداخت حقوق
14
مقدمه
کسانی که در رشته های امور مالیمشغول تحصیل می باشند و اطلاعات حسابداری را فرا می گیرند یکی از انواع هزینه هاییرا که با آن آشنا می شوند هزینه حقوق و دستمزد است و به تبع روش حسابداری و ثبت اینهزینه را در دفاتر روزنامه و کل فرا خواهند گرفت ولی باید توجه داشت بحث هزینه وحقوق و دستمزد دارای مطالب زیادی می باشد که هر فرد حسابدار یا کسی که در حقوق ودستمزد سازمان یا مؤسسه ای کار می کند نیاز به داشتن دانش تخصصی در این زمینه خواهدبود این اطلاعات را به صورت خلاصه می توان شناخت سیستمهای کنترلی حقوق و دستمزد،سناخت قوانین بیمه و مالیات و سایر موار قانونی همچون، اضافه کاری و مأموریت و تهیهاسناد و مدارک ثبت لیستهایحقوق و دستمزد و سایر موارد نام برد که در ادامه با آنهابیشتر آشنا خواهیم شد.
می دانید هزینه نیروی کار بخش اعظمی از بهای تمام شدهتولید کالا و خدمات یک موسسه یا یک واحد اقتصادی را به خود اختصاص می دهد و در واقعتأثیر قابل توجه ای بر سود واحد های تجاری خواهد داشت البته اهمیت حقوق و دستمزد درواحد های مختلف متفاوت است ولی به طور معمول هزینه حقوق دستمزد از درآمدهای واحدهایاقتصادی و تجاری را به خود اختصاص می دهد بنابراین پر واضح است کسانی که در رشتهامور مالی تحصیل می کنند باید اطلاعات جامع و کافس در این زمینه داشتهباشند.
اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد کدامند
اجزاء و عناصر تشکیل دهندهیک سیستم حقوق و دستمزد به طور کلی و بدون در نظر گرفتن اینکه این سیستم برای موسسهبازرگانی و خدماتی و یا تولیدی طراحی شده به شرح زیر می باشد.
1- دایرهکارگزینی
2- دایره ثبت ورود و خروج پرسنل
3- دایره حسابداری حقوق ودستمزد
که ما برای بررسی اجزاء و عناصر فوق الذکر به شکل کلی آنها را معرفی کردهو در ادامه بیشتر در ارتباط با آنها بحث کرده و جزئیات وظایف آنا مورد تجزیه وتحلیل قرار خواهد داد