پروژه مالی حسابداری
فهرست
چکیده
مقدمه
تاریخچه
تعریف حسابداری اجتماعی
مفروضات سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی
مفاهیم حسابداری اجتماعی
مفهوم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی
مزایا و مشکلات اجرای سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی
مشکلات تفکیک هزینه های اجتماعی و اقتصادی
معیارهای تفکیک هزینه های اجتماعی از اقتصادی
مشکلات مربوط به ارتباط هزینه ها و منافع اجتماعی
ماهیت حسابداری اجتماعی
پیشینه بحث و آرای مطروحه
حد و مرز مسئولیتها
نقد آرای مطرح در نظام آنگلوساکسون
متن مصاحبهحسابداریمسئولیتهایاجتماعیدر کشور آمریکا
دیدگاههای مسئولیت اجتماعی
نظریات
هزینه های اجتماعی در سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی عبارتنداز
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری اجتماعی
اهداف حسابداری اجتماعی
هدف استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری اجتماعی
رویکرد های مسوولیتهای اجتماعی شرکتها
برنامه ریزی اهداف اجتماعی
سودمندی اطلاعات حسابداری اجتماعی
مسئولیت های اجتماعی –اخلاقیات سازمانی
مزایای حسابداری اجتماعی و دلایل پیاده سازی آن
سود
و مسئولیت های اجتماعی در شرکت ها هدف از ارائه این مقاله آشنایی اولیه
علاقه مندان حسابداری، با حسابداری اجتماعی است. در این مقاله تعاریف اولیه
از حسابداری اجتماعی آورده شده است. سپس به استفاده کنندگان از حسابداری
اجتماعی اشاره شده است.در این مقاله همچنین به تاریخچه و بعد از آن به
اهداف حسابداری اجتماعی و مزایای آن و سپس به مشکلات پیاده سازی حسابداری و
گزارشگری اجتماعی اشاره شده است.
بسیاری از رفتارها و اقدامات
مدیران و کارکنان، متأثر از ارزشهای اخلاقی بوده، ریشه در اخلاق دارد. عدم
توجه به اخلاق کار در مدیریت سازمانها، در جوامعی مانند ایران که از یک سو
دارای ارزشهای اخلاقی غنی بوده، از سوی دیگر با کشورهای پیشرفته فاصله قابل
توجهی دارند، میتواند معضلاتی بزرگ برای سازمانها به وجود آورد. به علاوه
با افزایش انتظارات اجتماعی از سازمانها، جوامع نسبت به مسائلی مانند محیط
زیست ، حقوق زنان، کودکان، اقلیتها، معلولان، برابری استخدام و کاهش نیروی
انسانی، حساستر شدهاند. بیتوجهی سازمانها به این حقوق و عدم رعایت اصول
اخلاقی در برخورد با ذینفعان بیرونی، میتواند مشکلاتی را برای سازمان
ایجاد کند و مشروعیت سازمان و اقدامات آن را موردپرسش قرار داده، درنتیجه
سود و موفقیت سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. اخلاق کار ضعیف، بر نگرش افراد
نسبت به شغل، سازمان و مدیران موثر بوده، میتواند بر عملکرد فردی ، گروهی
و سازمانی اثر بگذارد.
مقدمه
مروزه با توجه به پیچیده
شدن ارتباط شرکتهای موجود در جامعه با یکدیگر و همچنین با دولت و افراد
حاضر در جامعه شرایطی بوجود آمد که شرکتها می بایست نه تنها به ذینفعان
بلکه به آحاد مردم پاسخگو باشند.
از دهه 60 میلادی شرکتها به اهمیت
منابع اجتماعی پی برده اند بگونه ای که این اهمیت خود را در یک دهه بعد در
گزارشگری اجتماعی نشان داد. دهه 70 شروع و اوج دوران حسابداری و گزارشگری
اجتماعی به شمار می آید. در این دهه مقالات زیادی نوشته شد که نشان از
علاقه مندی مدیران به ارائه اطلاعات اجتماعی می دهد بطوری که در دهه اول
گسترش حسابداری اجتماعی بسیاری از شرکتها به سمت گزارشگری اجتماعی پیش
رفتند.
مشکلات زیادی نیز در راستای گزارشگری اجتماعی وجود داشته و
دارد که پیشرفت این نوع گزارشگری را با محدودیت مواجه نموده است که در این
مقاله، به برخی از مشکلات اشاره شده است.