آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها
این فایل با فرمت WORD میباشد.
چکیده
1- مقدمه
1-1- درآمدی برکارآفرینی
1-2- تعریف کارآفرینی
1-3- تعریف کارآفرین
1- 4- آموزش کارآفرینی
2- تاریخچه آموزش کارآفرینی
3- تعریف آموزش کارآفرینی
4- اهداف آموزش کارآفرینی
5- رئوس مطالب آموزش کارآفرینی دردانشگاهها
6- فرایندآموزش کارآفرینی دردانشگاهها
چکیده:
در
جهان رقابتی امروز سازمان ها، دانشگاه ها و کشورهایی موفق هستند که قادر
به بهره گیری بیشتر از اطلاعات و دانش باشند، چرا که دیگر مواد اولیه، زمین
و سایر مواد طبیعی منبع مهم و اساسی به شمار نمی روند و بر خلاف گذشته
ثروتمند ترین مردم، افراد دانش مدار و کارآفرین می باشند که پیشه ی آنها
کارآفرینی است. از این رو بسیاری از دانشگاه های کشورهای پیشرفته و در حال
توسعه بهره گیری از کارآفرینی را آغاز نموده اند و این بذل توجه در قالب
تدوین استراتژی ها ، سیاست ها و برنامه های علمی جهت بسط و تقویت روحیه و
رفتار کارآفرینی و مهمتر از آن آموزش کارآفرینی در موسسات علمی و آموزشی و
دانشگاه ها ظاهر گردیده است.
در این مقاله پس از بیان مقدمه یی
پیرامون مفهوم کارآفرینی و تعاریفی چند از کارآفرینی و کارآفرین، تاریخچه
یی کوتاه از آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها بیان می گردد. آنگاه تعاریف
آموزش کارآفرینی مطرح می شوند. سپس طی پژوهشی در ادبیات معاصر کارآفرینی،
عمده ترین اهداف و رئوس مطالب آموزش کارآفرینی دانشگاه ها در قالب سه سطح
فردی، سازمانی و محیطی تشریح می گردند. در ادامه، فرایند آموزش کارآفرینی و
انواع دوره های آموزشی آن بررسی و مرور می شوند. این مقاله با معرفی
مهمترین مراکز آموزش کارآفرینی و تجربیات برخی از کشورها در پیاده سازی
برنامه های آن در موسسات آموزشی خاتمه می یابد.
1- مقدمه
1-1-
درآمدی بر کارآفرینی: ساختار کسب و کار امروز با گذشته متفاوت است. به
طوریکه می توان شاهد تاثیر این دگرگونی ها بر سطوح مختلف جوامع و در عرصه
بین الملل بود[1]. در این شرایط شرکت ها، سازمان ها و یا کشورهایی موفق
هستندکه قادر با دیگران باشند. این رقابت جنبه های بسیاری از زندگی انسان
ها را در بر می گیرد و منحصر به یک موقعیت و یا حوزه خاص نمی شود. لازمه
موفقیت در این رقابت نیز بهره گیری بیشتر از اطلاعات و دانش است. به طوریکه
دیگر مثل گذشته دارایی های مشهود، مواداولیه و زمین، منابع مهم و اساسی به
شمار نمی روند. اگر تا دیروز ثروتمندترین افراد دنیا کسانی بودند که منابع
فوق را بیشتر در اختیار داشتند، اما امروزه ثروتمندترین مردم، افراد دانش
مدار و کارآفرین می باشند که پیشه آنها کارآفرینی است[2]. گویی توسعه
اقتصادی در عصر اطلاعات بیش از هر چیز نیازمند کارآفرینی بوده و کارآفرینی
بیشترین تاثیرات خود را در ایجاد اشتغال برای جوانان، بهره وری و رفاه
اجتماعی می گذارد.