دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق دانشجویی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق گزارش کارآموزی گزارش کارورزی طرح توجیهی گزارش کارآفرینی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق دانشجویی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق گزارش کارآموزی گزارش کارورزی طرح توجیهی گزارش کارآفرینی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق گزارش کارآموزی گزارش کارورزی طرح توجیهی گزارش کارآفرینی

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
  • ۰
  • ۰

مقاله چرخ دنده

توضیحات :


مقاله : چرخ دنده


این مقاله با فرمتword و آماده پرینت می باشد

فهرست:

چرخ دنده هایی در اندازه های ملکولی

سیستم انتقال قدرت و چرخ دنده ها

چرخدنده ها چگونه کار می کنند؟

نسبت دنده چگونه کار می کند؟

 

چرخ دنده هایی در اندازه های ملکولی

جام جم - نانوتکنولوژی : سطح کاملا جدیدی از فناوری است که براساس استفاده از مولکول ها و آرایش هدفمند و برنامه ریزی شده آنها استوار است.

دانشمندان نانوتکنولوژیست به جای استفاده از ابزارها و قطعات ماشینی ، از مولکول های مختلف استفاده می کنند. در این نوع فناوری هر مولکول می تواند نقش یک یا چند قطعه ماشینی یا مدار الکترونیکی را بازی کند. باتوجه به این که ابعاد مولکول ها در جهان طبیعت در حدود یک ده میلیاردیم متر یا یک گانگستروم است ، به این نوع فناوری نانوتکنولوژی گفته می شود، یعنی نوعی از فناوری که در حد و اندازه های نانومتر (یک میلیاردیم متر) است.

هرچند دانشمندان نانوتکنولوژیست تصور می کنند بتوانند با استفاده از این نوع فناوری ، حتی مولکول هایی را طراحی کنند که بتوانند به داخل بدن تزریق شوند و درست مانند یک روبات جراح ، عمل جراحی انجام دهند، اما این نوع فناوری در مراحل اولیه تحقیقاتی است و بارزترین محصولات آن ریزتراشه های بسیار کوچک کامپیوتری با مدارهای نانو تکنولوژیک بوده اند یا الیاف شیمیایی مخصوصی که پرزهای ضدآب نانوتکنولوژیک دارند. یکی از فعالیت های تحقیقاتی «بنیان دانش پژوهان جوان» پژوهش درباره نقش نانوتکنولوژی در صنعت نفت بوده است که با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است.

 

سیستم انتقال قدرت و چرخ دنده ها

جعبه دنده برای حفظ حرکت نرم و روان تمام چرخ دندهها و محورها نیاز به روانکاری دارد این کار با پر کردن محفظه جعبه دنده به طور جزئیبا روغن چرخ دنده غلیظ انجام می شود
چنانچه با نشتی روغن مواجه شدید تا پیش ازبرطرف کردن آن کلاج را عوض نکنید زمانی که محفظه های کلاج با روغن کثیف شده اندچاره ای جز تمیز کردن آن نیست اما تنها راه برگرداندن عملکرد مناسب کلاج تعویض دیسکاست.

سیستم انتقال قدرت دو وظیفه را در اتومبیل به عهده دارد: انتقالقدرت از موتور به چرخ های محرک و تغییر مقدار گشتاور. در تشریح سیستم انتقال قدرتبه کرات از دو عبارت توان و گشتاور استفاده می شود که توضیح کوتاهی درباره هرکدامضروری به نظر می رسد. عبارت «توان» نرخ یا سرعت انجام کار است. «تورک» یا گشتاور بهزبان ساده یعنی گردش نیرو. با توجه به ارتباط بین دور موتور و توان، وجود جعبه دندههای چند نسبته ضروری است چرا که موتور اتومبیل بیشینه توانش را در سرعت های معینتحویل می دهد که البته منظور از سرعت همانRPM یا دور در دقیقه است.
برای بهرهگیری از همان دور موتورها در سرعت های مختلف حرکت که اینجا منظور از سرعت چیزی استکه در آمپر سرعت دیده می شود، باید نسبت چرخ دنده بین موتور و چرخ های محرک تغییریابد. اتومبیل درست مثل یک دوچرخه باید برای حرکت در محدوده ای از سرعت ها، چرخدنده ها را تعویض کند. اما برخلاف دوچرخه سیستم انتقال توان اتومبیل امکان عقب رفتنرا نیز برای شما فراهم می کند. در واقع دو مجموعه از چرخ دنده ها در سیستم انتقالتوان وجود دارد: گیربکس یا جعبه دنده و دفرنسیال. وظیفه جعبه دنده تنظیم نسبت چرخدنده است و دیفرانسیل نیز اجازه می دهد تا چرخ ها در سرعت های گوناگون بچرخند. جعبهدنده های دستی معمولاً دارای چهار یا پنج سرعت هستند و اغلب از اوردرایو یا بیش ران(وسیله ای در جعبه دنده که نسبت چرخ دنده را پایین می آورد و مصرف سوخت را کاهش میدهد) برخوردارند.در واقع اور درایو به وضعیتی گفته می شود که در آن محور یا شفتورودی می تواند سریعتر از محور خروجی بچرخد که در نتیجه میزان مصرف سوخت در بزرگراهکاهش می یابد. در برخی از جعبه دنده ها از کلاج الکتریکی و یک سوئیچ استفاده می شودکه درگیری یا عدم درگیری اوردرایو را کنترل می کند.

دستاورد جالبی که در تعداداندکی از اتومبیل ها دیده می شود، جعبه دنده دستی بدون کلاج است. در این نوع جعبهدنده یک دسته دنده و یک کلاج الکتریکی خودکار به کار می رود. علاوه بر این زمانی کهراننده دنده ها را عوض می کند، سنسورهای سرعت و موقعیت، مینی کامپیوترها و تنظیمهای گاز کاربراتور از افزایش بیش از حد دور موتور جلوگیری می کند. در واقع مثلبسیاری از نوآوری های دنیای اتومبیل این هم یک ایده قدیمی است که امروز به برکتتحول کامپیوتر میسر شده است.
جعبه دنده های خودکار برای ترکیب سرعت و گشتاورعموماً از سه چرخ دنده رو به جلو استفاده می کنند. در جعبه دنده های سه سرعته اولینچرخ دنده برای شروع حرکت بیشترین گشتاور را در کمترین سرعت تحویل می دهد. چرخ دندهدوم برای حالت هایی مثل افزایش سرعت و بالا رفتن از سربالایی ها مقدار گشتاور وسرعت متوسطی را ارائه می کند. سرانجام سومین چرخ دنده بیشترین سرعت با کمترینگشتاور را برای حرکت در بزرگراه فراهم می کند. یک چرخ دنده معکوس نیز حرکت رو بهعقب را میسر می سازد.

 


دانلود مقاله چرخ دنده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی