توضیحات :
این گزارش word و آماده پرینت میباشد
موضوع گزارش کارآموزی سیستم های جانبی توربین گاز
محتویات
- سیستم های روغن روانکاری
- سیستم خنک کن توربین
- سیستم روغن هیدرولیک HP
- سیستم گاز جرقه زن و نظارت شعله
ضمائم
شکل 1- تانک روغن روانکاری
شکل 2- سیستم روغن روانکاری و بالابرنده
شکل 3- پمپ های روغن اصلی وکمکی
شکل 4- پمپ روغن اضطراری
شکل 5- پمپ روغن بالابر
شکل 6- فیلتر دوپلکس
روغن روانکاری و بالابرنده
تانک روغن
شرح : تانک روغن، مخزن روغن مورد نیاز برای روغن کاری و کنترل توربین ژنراتور است.علاوه بروظیفه ذخیره سازی روغن، این تانک با تجهیزات خاصی عهده دار خارج نمودن گازهای موجود در روغن نیز می باشد. ظرفیت تانک به نحوی است که کل حجم روغن معادل هشت بار چرخش روغن در ساعت است.زمان لازم از هنگام ورود روغن به تانک تا خروج آن از پمپ ها تقریباً 7 الی 8 دقیقه می باشد. این زمان برای جداسازی هوای جمع شده و ذرات معلق جامد روغن،حاصل از پیری روغن کافی است.
ساختار تانک(شکل 1)
تانک روغن دارای یک بدنه جوشکاری شده است.پمپ های 1 و 2 و 4 و 6، فیلتر روغن روانکاری (3) و (فن) خارج کننده گازهای روغن روی تانک نصب می باشد.
صافی روغن زیر در پوش روغن (7) در تانک قرار دارد. روغن از طریق ورودی های مربوطه که در بالای سطح روغن (در تانک) قرار دارند به داخل تانک برگشت می شود. بسته به مقدارروغن برگشتی (مثلاً در هنگام کار ترنیگ گیر)، روغن از صافی عبور کرده یا مستقیماً به محل ورودی روغن سرازیر می شود. روغن قبل از آنکه به داخل پمپ های (1 و 2) وارد شود، دوبار طول تانک را طی می کند تا گاززدائی لازم در آن صورت گیرد.
صافی روغن
این صافی یک نوع فیلتر سبدی است که در تانک نصب می شود و دارای یک مش به هم تابیده از برنز است.جهت تمیز کاری فیلتر باید در پوش آن را باز نموده و آن را خارج نمود.
برای جلوگیری از ورود ذرات معلق درشت به داخل سیستم روغن، بخش اول تانک از روغن پرشده و ما بقی از طریق صافی عبور می کند.
سیستم روغن بالابرنده و روانکاری
شکل 2(P&ID)
شرح وظایف: سیستم روانکاری روغن لازم جهت روانکاری یاتاقانهای توربین گاز و ژنراتور، روغن ترنینگیر و سیستم روغن بالابر را تأمین می نماید. پمپ های روغن روانکاری روغن تانک را از طریق کولر، والو کنترل دما، فیلتر مخصوص به هدر اصلی روغن یاتاقانها هدایت میکند. از این محل روغن از طریق اوریفیس ها به سمت یاتاقانها جاری می شود و از یاتاقانها به تانک روغن برمی گردد. علاوه بر این یاتاقانها با روغن بالابرنده (LIFTING)نیز تغذیه می شوند. پمپ های روغن بالابرنده شافت MBV31 AP011برای توربین وMBV 30 A 011برای ژنراتور هستند که در زمان راه اندازی و توقف مورد استفاده قرار می گیرند.
تانک روغن روانکاری
MBV10BB001یا تانک روغن، میان داکت هوای ورودی کمپرسور و ژنراتور قرار دارد و دارای ظرفیت تقریبی 5/11 متر مکعب است. زمانی که مسیر شامل لوله ها،کولر و فیلترها از روغن پر هستند، مقدار کل روغن حدود 5/13 متر مکعب است. همچنین تانک به عنوان محلی برای نصب پمپ های روغن، فیلترها و دیگر تجهیزات و مشاهده است.
زمانی که روغن به حداقل مقدار خود برسد، توربین گاز تریب نموده و درصورتی که توربین در حال کار در ترینگر باشد از مد ترنیگیر خارج می شود.سطح حداقل روغن در ترانسمیتر MBV10CL101و سوئیچ های سطح CLOO2/3که با فانکشن 2V3کار می کند تنظیم می گردد. با کمک دمنده MBV50ANO11، تانکاز گازهای تجمع یافته تخلیه شدهو یک فشار کم منفی (حدود یک تا 2 میلی بار) در تانک و محفظه یاتاقانها تولید می شودکه در نتیجه مانع از نشت روغن از سیل کننده های یاتاقان می گردد.
مقدار روغنی که از مسیر دمنده به صورت مخلوط با هوا خارج می شود توسط یک TRAP (MBV50A1001)جدا شده و سپس به تانک روغن بر می گردد.