گزارش کارآموزی در تعمیرگاه مکانیکی
این گزارش با فرمت word می باشد. و شما می توانید آنرا ویرایش کنید.
مقدمه :
دستگاه تنظیم موتور و سوخت به طور اتوماتیک
قسمت ورودی اطلاعات:
قسمت نمایش و گزارش گیری:
دستگاه سوخت سنج ( چهار گاز )
سنسورهای مورد استفاده در Air Bag
A) سنسورهای جلویی
B) سنسورهای کف
C) سنسورهای ایمنی
سنسورهای ایمنی (C)
تحلیل گر و سیستم کنترلی مورد استفاده در Air Bag
انواع سیستمهای جرقه زنی پلاتینی و ترانزیستوری
1- سیستم جرقه زنی پلاتین دار
2-سیستم های جرقه زنی ترانزیستوری
الف ) سیستم جرقه زنی ترانزیستوری پلاتین دار
ب ) سیستم جرقه زنی ترانزیستوری با به کار گیری نیروی هال TI- H
پ ) سیستم جرقه زنی ترانزیستوری القایی TI-I
شبکه مالتی پلکس بر روی خودرو های پژو
سیستم های مداری الارم لنت ترمز پژه 405
لیست قطعات :
تشریح عملکرد سیستم
روشهای چک کردن قطعات سیستم
عیب یابی سیستم
لامپ پشت آمپر روشن نمی شوند:
چراغ خطرهای عقب روشن نمی شوند:
توربو شارژر و نقش آن در تقویت موتور
یک توربو شارژر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است :
تقویت بیش از حد
کندی یا تنبلی توربو (Turbo Lag)
استفاده از دریچه فرعی
استفاده از بلبرینگ
استفاده از پره های سرامیکی در توربین
توربوشارژرهای طبقه ای
استفاده از خنک کن میانی
سیستم مداری شیشه بالابرهای درب عقب پژو پرشیا
تشریح عملکرد سیستم:
سیستم مداری قفل مرکزی
تشریح عملکرد سیستم :
عیب یابی سیستم :
سیستم مداری فن GLX
تشریح عملکرد سیستم:
مراحل کارکرد یونیت فن ها:
1- دور تند –خودرو روشن:
2- قطع کولر –خودرو روشن:
3-روشن شدن چراغ STOP–خودرو روشن:
4-دور کند –خودرو خاموش:
خاصیت هیسترزیس پاپس ماند :
نکته مهم :
هواگیری سیستم حلقه –بسته گردش آب:
ارتباط سیستم کنترل یونیت فن ها با سیستم کولر :
عیب یابی سیستم :
فن ها در دور کند کار نمی افتند :
فقط فن سمت راننده در دور تند می چرخد:
فقط فن سمت شاگرد در دور تند می چرخد:
فن ها در دور تند کار نمی افتند :
تشریح عملکرد سیستم :
عیب یابی سیستم :
آینه های برقی خودرو کار نمی کنند :
تشریح عملکرد سیستم:
واحد کنترل الکترونیکی یا ECU:
رله دوبل یا Double Relay:
انژکتورها :
سنسور سرعت خودرو
سنسور دور موتور
استپ موتور
سنسور موقعیت دریچه گاز
سنسور فشار هوای ورودی
کویل دوبل
چراغ اخطار و دور سنج
گرمکن هوزینگ دریچه گاز
سنسور دمای آب رادیاتور
پمپ بنزین برقی
کانکتور عیب یابی سیستم
ارتباط برق ECUبا سنسورها و فرمان –برها :
طریقه فیلر گیری سوپاپها
طریقه تنظیم کاربراتور
طریقه ترتیب وایر چینی
بازدیدهای ماشین در زمانهای مختلف
بازدیدهای هفتگی یا هر 400 کیلومتر
بازدید های سه ماهه یا هر 4800 کیلومتر
بازدید های شش ماهه یا هر 9600 کیلومتر
بازدید های سالیانه
اطلاعات کلی موتور های اتومبیل پیکان
توضیح : سی سی= سانتیمتر مکعب
موتورهای غیر تخت معروف به دو لوکس
هنگامی که توسط سوئیچ ایتارت زده می شود استارت نمی چرخد.
روشن نشده به کار خود ادامه نمی دهد.
موتور روشن شده اما به طور یکنواخت و ناقص یعنی همراه با لرزش بکار خود ادامه می دهد .
قدرت موتور کم است.
موتور بیش از حد معین روغن مصرف می کند.
موتور تولید صدای مکانیکی اضافی می نماید.
موتور جوش می آورد و تنها در این حالت است که رادیاتور آب کم می کند .
سیستم خنک کننده آب کم می کند و در موقعیکه سیستم پراز مایع است موتور جوش نمی آورد.
آمپر آب معیوب
ترموستات معیوب است.
مشخصات سیستم خنک کننده موتورهای 1500 سی سی و 1725 سی سی
لقمه ترمزها و یا لنت پرچ شده برروی کفشکها آلوده به روغن شده اند.
مشخصات سیستم ترمز پیکان
مشخصات گیربکس پیکان
تنظیمات
مقدمه :
این تعمیرگاه به تعمیرگاه مکانیکیشما معروف می باشد و کار این تعمیرگاه تعمیر انواع خودروهای سبک و بنزینی می باشد .
در
این تعمیرگاه چهار نفر به عنوان تعمیرکار کار و چند نفر به عنوان کارآموز و
شاگرد مکانیک مشغول به کار می باشند و این تعمرگاه از سالهای قبل از
انقلاب تا کنون بوده که در چند سال اخیر با پیشرفت های چشمگیر به کار خود
ادامه داده و با گسترش دادن این واحد و اضافه کردن دستگاهها و وسعت دادن
به تعمیرگاه روز به روز به پیشرفت کار خود ادامه می دهد . و چون این
تعمیرگاه از سالهای خیلی قبل در این مکان می باشد و با شناخته شدن بین مردم
و اهالی شهرستان و ارائه کار خوب در تمام اوقات روز ماشینهای زیادی به این
مکان مراجعه و رفع عیب می کنند .
و بنده نیز کارآموزی خود را در
این تعمیرگاه بوده ام و از تجارب استادکاران استفاده برده و در پیشبرد علم
خود که در دانشگاه خوانده بودم استفاده کرده و نکات آموزنده خوبی را یاد
گرفته ام با امید روز افزون برای تمام کسانی که در این امر و برای پیشبرد
علم و آگاهی مردممی کوشند .
دستگاه تنظیم موتور و سوخت به طور اتوماتیک
دستگاه
تنظیم موتور دارای یک عدد کامپیوتر و تعداد سیستمهای جانبی و چراغ دلکو
است . این دستگاه دارای 6 عدد سیسم که دو تای آنها به کویل وصل می شود و دو
تای از آنها به باطری و یکی به وایر سیلندر اول و دیگری به واشر برجک دلکو
وصل می شود .
در این کامپیوتر یک برنامه خود آزمای خودرو وجود دارد
که دارای قسمتهای ورودی اطلاعات قسمت تست خودرو ، بالانس قدرت ، نمایش و
گرایش گیری است .
قسمت ورودی اطلاعات: در این قسمت مشخصات خودرو و مشخصات مشتری ونوع سوخت و نام تعمیر کار را می توانیم وارد کنیم
نمابر
منحنی که دارای منحنی های اولیه وثانویه است که منحنی اولیه در بالا و
منحنی ثانویه در پائین تشکیل می شود در ابتدای منحنی بالائی ، ابتدا منحنی
بالا و بعد کم کم پائین می آید با استفاده از این منحنیها قدرت تولیدی
درسیلندر را می توانیم ببینیم چگونه است و می توانیم با استفاده از این
منحنیها به بعضی از عیوب موتور که باعث بد کار کردن آن می شود پی برد .
در
قسمت تست خودرو که اندازه داول و دور موتور آوانس و ولتاژ دلکو و کویل و
باطری و مقاومت آن را نشان می دهد ، داول برای پیکان 50 درجه باید باشد و
دور موتور در RFM1000 و آوانس بین 11 تا 12 درجه باید باشد و برای پژو چون
دلکوی آن ترانزیستوری است داول مشخصی ندارد و دور موتور آن باید RFM800 و
آوانس آن 10 درجه است .
در قسمت بالانس قدرت با استفاده از این
سیستم می توان به میزان کارائی هر سیلندر با سیلندر بعدی پی برد ( مقایسه
کمپرس سیلندرها ) در این دستگاه این ارقام با استفاده از عدد نشان داده می
شود که اگر یک سیلندر مشکل داشته باشد عدد نشان داده شده آن سیلندر عدد
کمتر از سیلندرهای دیگر است و این عیب ممکن است از میزان نبودن مصرف سوخت و
خرابی سوپاپ و شمعها باشد .
قسمت نمایش و گزارش گیری: در این قسمت تستها و گزارشهای انجام شده مشخص شده و معلومات برای پرینت گرفتن از گزارش کار آماده است .
تجهیزات
جانبی این دستگاه چراغ دلکو آن است که با استفاده از آن می توان آوانس
استاتیکی را تنظیم کرد که آن به وسیله روشن کردن لامپ این دستگاه روی پولی
سر میل لنگ است که باشد 15 درجه را نشان دهد .
دستگاه سوخت سنج ( چهار گاز )
این
دستگاه شامل نمایشگرهای دور موتور ، درصد Co و Co2 و O2 و H2 و Noxو
درجه حرارت روغن است این دستگاه دارای دو سیم است که یکی داخل کارتر روغن
قرار می گیرد . برای نشان دادن درجه حرارت و دیگر در اگزوز ماشین قرار می
گیرد برای جمع آوری سوختها و نشان دادن درصد هر یک از گازها .
درصد
گازهای ذکر شده برای پیکان کاربراتوری به این شرح است : % 3 = Co و %
10.5 = Co2 و RPM450 = Hcو % 0.66 = O2و درجه حرارت روغن هم باید حدوداَ
70 درجه باشد و Noxهم باید % 0.95 می باشد و مقدار Co در موتورهای
انژکتوری کمتر از کاربراتوری است .