دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق دانشجویی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق گزارش کارآموزی گزارش کارورزی طرح توجیهی گزارش کارآفرینی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق دانشجویی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق گزارش کارآموزی گزارش کارورزی طرح توجیهی گزارش کارآفرینی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق گزارش کارآموزی گزارش کارورزی طرح توجیهی گزارش کارآفرینی

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
  • ۰
  • ۰

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد

 
گزارش کارآموزی شرکت صنعت محورسازان ایران خودرو

 

فهرست مطالب

عنوان  صفحه

فعالیت انجام شده  1

مقدمه  15-2

معرفی فیکسچر دنده زنی کرانویل پیکان  18-16

منابع و پیوست  19

نقشه

گزارش فعالیت‌های انجام شده‌ی دوره‌ی کارآموزی:

اینجانب در تاریخ 25/11/84 وارد شرکت صنعتی محورسازان ایران خودرو مشغول به گذراندن دوره‌ی کار‌آموزیزیر نظر آقای مهندسی لطف‌الله مقدم مشغول شدم دراین قسمت ابتدا آموزشهای نرم‌افزار AUTOCADرا دیدم و در حین آموزش با جیگو فیسکچر وانواع آن آشنا شدم و پس از چند هفته‌ی اول حضورم شروع به کشیدن اجزای مختلف فیکسچرهای کردم و همچنین دراین قسمت با بعضی از موارد خاص نقشه‌کشی واستانداردهای آن که قبلا در مورد آنها اطلاعاتی نداشتم، آشنا شدم و سپس در تاریخ 24/3/85 دوره‌ی کارآموزی خود را به پایان رساندم و یکی از فواید دوره‌ی کارآموزی برای بنده یادگیری دستورهای نرم‌افزار اتوکد بود تا حدی که بتوانم نقشه‌ها را به طور کامل بکشم

«مقدمه»

1-مقدمه‌ی آشنایی با جیگ و فیکسچر وطراحی ابزار:

جیگ و فیکسچرها بمنظور تبدیل ماشین‌های افزار استاندارد به ماشین‌های افزار خاص به وجود آمده‌اند  همچنین می توان در جایی که محصول با تولید کم مورد نظر بوده ولی قابلیت تغییرات اهمیت داشته باشد وهمچنین درجایی که نگهداری قطعه بدون استفاده از وسیله‌ی خاصی مشکل باشد، به کمک تکنسین‌های ماهر از آن بهره‌گرفت، وقتی هدف قبول یا ردیک قطعه باشد واندازه‌گیری دقیق آن چندان  اهمیت نداشته باشد از شابلون‌های اندازه سنج استفاده می‌شود از  فیکسچرهای بازرسی وقتی استفاده می‌شود که موقعیت‌های سوراخ‌ها، سطوح و غیره باید مورد سنجش قرار گیرند فیکسچرها مونتاژ کردن و جوشکاری بمنظور نگهداری قطعات طوری طرح شده‌اند که هر دو دست تکنسین‌ آزاد است و نیازی به نگهداری قطعه ندارد

2-تهیه‌ی یک وسیله‌ی خاص با در نظر گرفتن جنبه‌ی اقتصادی آن

اگر قیمت یک وسیله اهمیت داشته باشد، قیمت مجاز آن معمولا بایستی با کاهش قیمت بعلت استفاده از این وسیله و تعداد قطعاتی که می‌باید تولید شود، رابطه داشته باشد حداقل تعدادی که می‌باید تولید شود را باید محاسبه کرد

3-طراحی جیگ و فیکسچر:

اولین قدم در طراحی ترسیم خطوط کلی یا محیط ظاهری قطعه می‌باشد این ترسیم  وضعیتی که می‌باید روی قطعه کار انجام شود صورت می‌گیرد، هم‌چنین ترسیم سیستم موقعیت دهنده و سیستم گیره‌بندی نیز جزو این مرحله است سپس سیستم  هدایت ابزار در داخل طرح اولیه ترسیم گردیده و درآخر برای شکل دادن یک  واحد کل این ترسیمات به یکدیگر مربوط می‌شوند

4-اصول طراحی جیگ و فیکسچر:

اصول طراحی جیگ و فیکسچر عبارتند از : الف) موقعیت‌دهی  ب) گیره‌بندی  ج) فضای آزادد) ثبات و استحکام ه) جابجا کردن

5-جیگ‌های سوراخ‌کاری:جیگ‌های سوراخ‌کاری برای نگهداری قطعه در موقع مته زدن، برقو زدن، سوراخ کردن ، خزینه زدن داخلی و خارجی، پرداخت کردن سطوح برجسته و قلاویز کردن به کار می‌روند به استثنای حالت قلاویز کردن در بقیه‌ی موارد ابزارها معمولا در موقع برش هدایت شده و به این علت جیگ‌های سوراخکاری باید علاوه بر داشتن سیستم‌های موضع‌دهی، دارای وسائل هدایت ابزار باشند

(1)  معرفی فیکسچر:

فیکسچر ماشینکاری مخصوص دنده پلوس پیکان و پژو 405- استفاده می‌شود این فیکسچر از پنج قسمت تشکیل شده که در این فیکسچر قسمت دوم و پنجم  مشترک می‌باشند

(2)  توضیح مکانیزم:

این فیکسچر خیلی بزرگ نمی‌باشد و قسمت اعظم آن را بدنه‌ آن تشکیل داده است بدنه‌ی این فیکسچر که نام خارجی آن ARBORمی‌باشد، استوانه‌ای است که بر روی سطح آن ماشین‌کاری شده است و داخل آن سوراخ کاری شده است، سوراخهای داخلی این بدنه با سطوح روی آن که ماشین‌کاری شده‌اند کاملا هم‌محور است و دارای تولرانس‌های دقیق می‌باشد و سطوح داخلی و خارجی آن کاملا سنگ زده شده و دقیق است در مورد بدنه و قسمت‌های دیگر فیکسچر توضیح کامل داده می‌شود کلت، محور فیکسچر و اورینگ که در انتهای محور فیکسچر نسب می‌شود، همگی روی بدنه‌ی فیکسچر سوار می‌شوند وسپس قسمت انتهایی بدنه که ماشین‌کاری شده است توسط فک‌های سه نظام یا چهار نظام دستگاه تراش‌ therlingمحکم گرفته ‌می‌شود در مورد بستن  بدنه‌ی فیکسچر بر روی دستگاه تراش این نکته‌ کاملا ضروری است که اولا اگر قسمت‌ انتهایی این بدنه توسط فکهای چهار نظام گرفته ‌شود، نیرویی که از طرف فکهای چهار نظام به بدنه وارد می‌شود کم‌تر از نیرویی می‌باشد که از طرف  فک های سه نظام وارد می‌شود و این مزیت باعث خواهد شد که قطعه در معرض لهیدگی کم‌تری قرار گیرد و همچنین از چهار قسمت گرفته‌ می‌شود نکته‌ی دیگر این است که فک‌های چهار نظام که هر کدام دارای پیشانی کاملا عمود بر قسمت زیرین فک‌ها هستند، این پیشانی‌ها باید کاملا به  قسمت پله‌ای بدنه‌ی فیکسچر برخورد کرده و دارای تماس کامل  باشد و سپس فکهای چهار نظام را با آچار سفت می‌کنیم تا بدنه‌ را محکم بگیرند

در مواردی که از چهار نظام استفاده نشود، پیشانی فک‌ها با قسمت‌ پله‌ای بدنه‌ی فیکسچر تماس نداشته باشد، امکان به وجود آمدن لنگی وخارج شدن از هم محوری به وجود خواهد آمد

بعد از اینکه بدنه‌ی فیکسچر کاملا در جای خود مستقر و محکم شد،به قسمت ابتدایی فیکسچر می‌آییم که درآن سوار می‌شود و عملیات ماشین‌کاری بر روی آن انجام می‌شود

همانطور که  در نقشه‌ها مشاهده می‌شود ، در قسمت ابتدایی فیکسچر، یک کلت مخصوص قرار دارد که این کلت دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد بر روی این کلت دوازده عدد شیار به عرض 15mmو طول 22mmمی‌باشد که در انتهای تمامی شیارها، سوراخهای به قطر 3mmزده شده است که کار اصلی این سوراخ‌ها جلوگیری از ایجاد تمرکز تنش stressوباز شدن بیشتر شیارها در موقع عملکرد کلت و جلوگیری از ترک خوردگی در انتهای شیارها و …می‌باشد –در قسمت ورودی وخروجی این کلت دو عدد سوراخ  مخروطی شکل ایجاد شده است که دارای قطر داخلی 17mmو قطر خارجیmm21می‌باشد، قسمت داخلی این کلت سنگ زنی دقیق خورده است و هم‌چنین قسمت‌ خارجی آن سنگ زنی شده است به علت نیروها  و فشارهایی که به این کلت وارد می‌شود، دارای قابلیت ارتجاعی زیاد می‌باشد

دانلود گزارش کارآموزی شرکت صنعت محورسازان ایران خودرو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی