توضیحات :
این فایل دارای فرمت word و قابل ویرایش می باشد.
موضوع: طراحی صنعتی
فصل اول
مقدمه
تاریخچه ایجاد شغل
تاریخچه گروه طراحی صنعتی
نوع شغل
عمده یا خرده فروشی بودن شغل
فصل دوم
استانداردهای کاری برای طراحان صنعتی
حوزه ها یا استاندارد طراحی
مهارتهای نیروی کار
چه فرصتهایی شغلی برای طراحی صنعتی فراهم است؟
توانایی های لازم
فصل سوم
بازارهای هدف کالا و کانال های بازار یابی
موقعیت شغلی در ایران کانال های بازار یابی
CRMدر سازمانهای طراحی صنعتی
تاریخچه CRM
اهداف CRM
مزایای استفاده از سیستم CRM
پیش نیازهای فرهنگی ، سیاسی در شغل طراحی صنعتی
CRMو ERPدر سازمانهای طراحی صنعتی
مصرف کنندگان نهایی در این شغل
فصل چهارم
خدمات پس از فروش محصولات
روش های جاری فعالیتها برای فروش محصولات
نحوه طراحی سازمان طراحی
فرصت های شغلی و نوع خدمات ارائه دهنده به مشتری
روشهای فروش جاری محصولات و نحوه تبلیغات
سهولت دسترسی مشتریان کالاهای صنعتی با بازار یابی صنعتی
فصل پنجم
خلاصه نتایج و پیشنهادات
پیشنهاداتی برای یک طراح خوب بودن
پیشنهاداتی برای طراحی محصول صنعتی برتر
توصیه هایی برای پیشرفت در این زمینه
چشم انداز آینده
منابع
تاریخچه ایجاد شغل این شغل در جهان و ایران
طراحی صنعتی، حرفهای است که با خلق مفاهیم جدید در حوزههای مختلف زندگی انسانی سروکار دارد. طراحی برابرنهاده یا معادلی است که برای واژه Designانگلیسی بکار رفتهاست، در حالی که Industrial designیکی از زیرشاخههای Designاست. در حال حاضر آموزش طراحی صنعتی در ایران، با یک گرایش کلی و تحت عنوان کلی طراحی صنعتی انجام میشود.
تاریخچه
حرفه طراحی صنعتی، در پی انقلاب صنعتی در اروپا و بر اساس یک ضرورت بوجود آمد. تا پیش از رخداد انقلاب صنعتی، محصولات و کالاهای مصنوع مورد استفاده مردم، توسط هنرمندان و پیشه وران با استفاده از روشهای دستی و نه ماشینی و در مقیاس محدود ساخته میشدند. با ظهور ماشین و پدید آمدن روشهای تولید ماشینی، چهره مصنوعات دچار دگرگونی شد و مصنوعات دست ساز، آرام آرام جای خود را به مصنوعات زمختی میدادند که هیچ خبری از هنر هنرمند در آنها یافت نمیشد. همگی بدون توجه به زیبایی پیکره و صرفاً در جهت برآورده کردن نیازهای عملکردی طراحی و ساخته میشدند. در چنین وضعی بود که هنرمندان دست ساز با اعتراض به چنین نابسامانی خواستار طرد ماشین و فرزندان آن و بازگشت به اوضاع پیشین شدند. جنبش هنر و پیشه که سردمدار آن ویلیام موریس بود، در همین راستا شکل گرفت.
تاریخچه گروه طراحی صنعتیدر ایران
رشته طراحی صنعتی در دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1372 ده سال پس از تاسیساین رشته در ایران در دانشکده معماری و شهر سازی بعنوان یک گروه آموزشی مستقل تاسیسو با پذیرش 43 دانشجو فعالیت خود را آغاز نمود. از تاریخ تاسیس و آغاز بکار اینرشته تا سال 1384 در مجموع 450 نفر دانشجو (پسر- دختر ) پذیرفته شده اند که از اینتعداد 234 نفر فارغ التحصیل شده و حدود 171 نفر نیز مشغول به تحصیل میباشند.
نوع شغل
شغل طراحی صنعتی در حال حاضر شغلی تولیدی،خدماتی محسوب می شود در صورتی که در گذشته این شغل تنها جنبه تولیدی داشت.
عمده یا خرده فروشی بودن شغل
طراحی صنعتی همان طور که از نامش پیداست ترکیبی است از هنر طراحی و آشنایی با صنعت.
نوآوری در صنعت عاملی است که به دلیل بروز نیازهای جدید و همچنین نیاز انسان به تنوع، همواره مورد توجه است. در این میان لازم است افرادی با تسلط به طراحی با توجه به جنبه های هنری آن، و همچنین آگاهی کافی نسبت به سایر علوم وجود داشته باشند که با طرح ها و ایده های جدیدی که ارائه می دهند، جواب این نیازها را از تصور (یا آرزو) به بهترین شکل ممکن به واقعیت تبدیل کنند.
به جز مباحث پایه هنری و زیبایی شناسی، لازم است که در هر پروژه خاص، علوم مرتبط با آن به طور خلاصه فراگرفته شود. زیرا طراحی بدون در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار بر آن غیر ممکن است. به همین دلیل رشته طراحی صنعتی در نگاه اول یک رشته بسیار گسترده به نظر می رسد که هر کدام از فارغ التحصیلان آن در یک زمینه خاص توانایی هایی دارند که سایر همکلاسی ها و هم رشته های آنان، ممکن است در زمینه دیگری تبحر داشته باشند.
یک طراح صنعتی ممکن است علاوه بر دانش هنری طراحی، با توجه به زمینه تخصصی مورد علاقه خود، اطلاعات جامعی در زمینه مواد، مکانیک، برق و کامپیوتر، کنترل، پزشکی و حتی دانش های علوم انسانی نظیر روانشناسی، جامعه شناسی و اقتصاد داشته باشد.
استانداردهای کاری برای طراحان صنعتی
جنبه هایی که یک طراح صنعتی در کار طراحی خود به آنها می پردازد ، شامل فرم(shape) کلی محصول مورد طراحی ، محدودیت جزئیات آن در ارتباط با یکدیگر ، رنگ ،بافت ، صدا و جنبه های مربوط به ارگونومی(Ergonomics) محصول است.
طراحصنعتی در مرحله ی بعد با در نظر گرفتن مسائلی چون ایمنی(Safety ) ، وندلیزم(Vandalism) ، جنبه های زیست محیطی و استاندارد ، در زمینه های روش تولید ، انتخابمتریال و روش ارائه ی محصول به بازار ، مثل بسته بندی ، بررسی های لازم را انجامداده و طرح خود را ارائه می دهند.
یک طراح صنعتی می تواند با روندی که ذکر شددر حالی که یک محصول را از لحاظ زیبایی ، کیفیت و کارکرد ارتقا می دهد ، هزینه هایتولید را کاهش داده و محصول را هر چه جذاب تر در اختیار مصرف کننده قرار دهد.
حرفه طراحی صنعتی، در پی انقلاب صنعتی در اروپا وبر اساس یک ضرورت بوجود آمد. تا پیش از رخداد انقلاب صنعتی، محصولات و کالاهایمصنوع مورد استفاده مردم، توسط هنرمندان و پیشه وران با استفاده از روشهای دستی ونه ماشینی و در مقیاس محدود ساخته می شدند. با ظهور ماشین و پدید آمدن روشهای تولیدماشینی، چهره مصنوعات دچار دگرگونی شد و مصنوعات دست ساز، آرام آرام جای خود را بهمصنوعات زمختی می دادند که هیچ خبری از هنر هنرمند در آنها یافت نمیشد. همگی بدونتوجه به زیبایی پیکره و صرفاً در جهت برآورده کردن نیازهای عملکردی، طراحی و ساختهمی شدند. در چنین وضعی بود که هنرمندان دست ساز با اعتراض به چنین نابسامانیخواستار طرد ماشین و فرزندان آن و بازگشت به اوضاع پیشین شدند. جنبش هنر و پیشه کهسردمدار آن ویلیام موریس بود، در همین راستا شکل گرفت.
اغاز طراحی صنعتی را میتوان با جدایی طراحی از فرایندهایساخت همزمان دانست که در دوره های پیش از انقلاب صنعتی صورت گرفته بود. در واقعریشه های آن را میتوان
دراواخر قرون وسطی و در جهت ایجاد اولین تشکیلات صنعتیسرمایه داری متکی بر تولید به شیوه های سنتی دانست. نخستین فعالیتهای طراحی صنعتیدر این دوره در غرب اروپا و در جهت منافع دربار، کلیساها و تجار بوده است. اما بارشد سریع تجارت و گسترش موقعیتهای بازرگانی رقابتهایی ما بین واحدهای تولیدی بوجودآمد که موجب توجه به نوآوری در محصول برای جلب علاقه مشتریان شد و طراحی صنعتی بیشاز پیش مطرح گردید.
بازارهای هدف کالا و کانال های بازاریابی
یک طراح صنعتی ممکن است در شرکت شخصی یا شرکت دولتی مشغول به کار باشد و اگر در جایگاه درست خود به کار گرفته شده باشند، مهم ترین وظیفه آنها ایده پردازی برای نوآوری است. شرکت های طراحی داخلی، تولیدات وسایل خانگی و اداری و ورزشی، شهرداری ها و سازمان زیباسازی، شرکت های تبلیغاتی، صنعت خودرو، کارخانه هایی که نیاز به بسته بندی های متعدد و متنوع دارند و سایر شرکت هایی که به امر برند (هویت سازمانی) اهمیت می دهند، عمده جاهایی هستند که طراحان صنعتی جذب آنها می شوند. زمینه هایی که طراحان صنعتی معمولا به دلیل جنبه های هنری در آنها بیشتر فعالیت دارند به طور جزئی تر شامل موارد زیر است:
طراحی محصول (شامل لوازم خانگی، مبلمان اداری و خانگی، وسایل صوتی و تصویری، موبایل، ماشین های اداری، نوشت افزار، اسباب بازی، پوشاک و غیره.)
طراحی دکوراسیون: شامل دکوراسیون خانگی، اداری، فروشگاه ها، مراکز تجاری و غیره.
طراحی محیطی: فضا، مبلمان و چیدمان شهری و کلیه فضاهای زیر مجموعه آن نظیر پارک ها، نمایشگاه ها، مراکز خرید، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی و کلیه محیط های عمومی، تأسیسات ترافیکی، تبلیغات شهری، فضای سبز، زیباسازی شهری و....
طراحی خودرو: طراحی بدنه و نمای داخلی خودرو و سایر وسایل نقلیه.
روشهای فروش جاری محصولات ونحوه تبلیغات
یکی از روشهای قدرتمند بازاریابی بر روی اینترنت، بازاریابی زنجیره ای می باشد. این روش بازاریابی با ایجاد لینکهای متعدد از صدها وب سایت به وب سایت شما در حقیقت به شما این امکان را می دهد که مردم را از سراهای مختلف دنیای مجازی بر اساس نیازهایشان و خدماتی که شما بر روی وب سایت خود ارائه می نمایید، راهنمایی کند. مهمترین نکته در بازاریابی زنجیره ای این است که بر خلاف دیگر روشهای بازاریابی الکترونیک، شما فقط زمانی پول پرداخت می کنید که به نتیجه مورد نظرتان ( که همانا جلب بازدید کننده می باشد) دست پیدا کنید. این دقیقا به این معنی است که شما هیچ چیزی را از دست نمی دهید و کاملا به این معنی است که شما صدها بازاریاب دارید بدون آنکه پولی بعنوان پیش پرداخت به آنها بپردازید. موفقیت در این روش، نیازمند طراحی هوشمندانه پوسته بیرونی و مدیریت صحیح در هسته داخلی می باشد.
منابع:
طراحی صنعتی، مواد و فرایندهای تولید
نسخهی اصلی این کتاب با عنوان"Industrial Design, Materials and Manufacturing" توسط آقای"Jim Lesko" تألیف شدهاست و آقایان کاوه مقدم، فرهود سعید ارشادی و شادمان خورسندیان آن را به فارسیبرگرداندهاند. این کتاب توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) انتشار یافته است.
کتاب حاضر برای دانشجویان طراحی صعتی در مقطع کارشناسیبه عنوان منبع اصلی دروس «مواد و روشهای ساخت 2 و 3» به ارزش 4 واحد و رشتههایمهندسی مواد (متالورژی) و مهندسی شیمی (پلیمر) ترجمه شده است.
به دلیل نگرش به مواد و فرایندهای تولید از دیدگاه علمی در رشتهی طراحی صنعتی،کتاب حاضر بیشک یکی از مفیدترین منابع جهت شناخت دانشجویان طراحی صنعتی از مقولهیمواد و روشهای تولید خواهد بود. تجربهی چندین سالهی جیم لسکو، نویسندهی کتاب، درتدریس این مطالب در دانشگاه و رشتهی طراحی صنعتی باعث گردیده که مطالب، توالی وترتیبی بیابد که دانشجویان را از نظر سطح علمی آمادهی ارتباط با دیگر افراد ومتخصصان طراحی کند. نگارش مطالب بسیار روان است و جدیدترین مواد و فرایندهای تولیدرا دربرمیگیرد.
قیمت چاپ اول این کتاب(1383) 2200 تومان میباشد.